Monday 21 March 2011

Siapa bilang KDM majoriti di Sabah


  1. Menurut daripada banci tahun 2010 yang telah dikeluarkan daripada Jabatan Perangkaan Malaysia, populasi penduduk di Negeri Sabah adalah seramai 3,120,040, iaitu negeri ketiga tertinggi kepadatan penduduknya selepas negeri Selangor dan Johor.
  2. Di antara negeri-negeri di dalam Malaysia, Negeri Sabah merupakan negeri yang mempunyai kadar pertumbuhan penduduk yang amat tinggi. Negeri Sabah merekodkan pertumbuhan lebih daripada 200% iaitu 929,299 (tahun 1980), 2,468,246 (tahun 2000) dan 3,120,040 pada tahun 2010. Ini merupakan satu kadar pertumbuhan luar biasa berikutan kesuburan penduduk tempatan dan kemasukan rakyat daripada negara jiran iaitu Filipina dan Indonesian secara sah dan tidak sah/haram.
  3. Bagi komposisi kaum pula, kaum Kadazan-Dusun-Murut mempunyai peratus tertinggi iaitu dalam 21.1%, diikuti oleh Bajau 13.4%, Cina 13.2%, Bumiputera lain 14.6%, Melayu 11.5%, Bukan bumiputera 4.8% dan bukan warganegara Malaysia 25%.
  4. Sekiranya dilihat kepada kuantiti kaum di Sabah yang belum layak mengundi mahupun telah layak mengundi, kaum Kadazan-Dusun-Murut (KDM) mempunyai kuantiti yang tertinggi di Negeri Sabah. Dari segi kuantitinya, ya kita adalah kaum majority. 
  5. Menurut pemerhatian saya, setakat tahun 2010, terdapat beberapa parti politik yang telah berdaftar dengan Suruhanjaya Pilihan Raya Malaysia (SPR) serta bergiat aktif dan mendapat sambutan yang menggalakkan daripada penduduk tempatan di Negeri Sabah. 
  6. Antaranya adalah PBS (BN), UMNO (BN), UPKO (BN), LDP (BN), PKR, SAPP(PKR), UBF di mana setiap parti politik atau komponen parti politik ini diketuai oleh pemimpin masyarakat kaum di Sabah. 
  7. Antara pemimpin KDM yang mempunyai pengikut yang ramai adalah seperti Datuk Seri Joseph Pairin Kitingan, Tan Sri Bernard Dompok, Dr Jeffrey Kitingan, dan Datuk  Yong Teck Lee yang juga sebenarnya kaum Cina tetapi mempunyai pengikut daripada golongan KDM yang ramai. 
  8. Pernahkah kita sebagai kaum bumiputera di Negeri Sabah ini terfikir dengan penuh rasa tanggunjawab mengapakah diwujudkan terlalu banyak parti politik di Negeri Sabah, dan apakah kesannya kepada penduduk tempatan Negeri Sabah? 
  9. Secara amnya, kaum KDM dan Cina menyokong empat parti politik yang begitu popular pada masa kini iaitu PBS, UPKO, SAPP dan UBF. Memang secara peratus iaitu 34.3%  (21.1% + 13.2%) kita adalah kaum majority. Tidak keterlaluan kalau saya katakan peratus ini akan menurun menjadi 8.58% kerana KDM dan Cina telah dipisahkan kepada empat parti politik. Sebelum bertanding, kita telah pun kalah majoriti kepada kaum Bajau yang peratusnya 13.4% dan Melayu 11.5% yang biasanya menyokong UMNO. 
  10. Itu pun perkiraan peratus tersebut tidaklah tepat disebabkan oleh beberapa faktor seperti Kaum Cina menyokong DAP dan LDP(BN), kaum KDM yang masuk UMNO, peratus pengundi yang turun mengundi rendah, dan masalah pengundi hantu di Negeri Sabah. Maka peratus yang tadinya 8.58% akan berkurangan mungkin kepada 7% - 6%. Kita bukan lagi majoriti. 
  11. Jadi persoalannya bagaimana kaum KDM boleh mempertahankan kerusi di kawasan masing-masing jika terlalu banyak parti politik tempatan yang memecahbelahkan kaum KDM sendiri? Seingkali KDM mempersalahkan pengundi hantu, PTI, lompat parti dan sebagainya tetapi tidak memikirkan bahawa masalah tersebut datangnya daripada pemimpin parti yang berlainan ideologi.
  12. Diharap kaum KDM dapat melupakan ideologi masing-masing dan menyokong hanya satu parti politik yang boleh mempertahankan kepentingan KDM demi generasi akan datang.
  13. Janganlah hanya kerana sifat tamak dan mahu mendapatkan wang dalam masa singkat, kita menghancurkan masa depan anak-anak KDM kita. 



1 comment:

  1. aikk...ikau bala iti. varo no bogima blog nu bo..hehe.

    ReplyDelete