Monday 21 March 2011

Bible dalam Bahasa Malaysia?


1. Kaum peribumi di Sabah dan Sarawak sejak daripada zaman penjajahan British menggunakan Bahasa Inggeris sebagai bahasa penghantar untuk tujuan rasmi mahupun pendidikan. Di Sabah misalnya, pengunaan Bahasa Inggeris ini terkandung dalam 20 Perkara Sabah. Maka Bible yang digunakan di Borneo juga pada awalnya adalah Bahasa Inggeris.

2. Selepas bergabung membentuk Malaysia, dasar pendidikan kebangsaan Malaysia yang menggunakan Bahasa Malaysia sebagai bahasa penghantar, dan sebagai usaha memantapkan Bahasa Malaysia menyebabkan anak-anak muda peribumi Sabah dan Sarawak menerima dan menggunakan Bahasa Malaysia dalam perbualan dan penulisan sehari-hari di sekolah dan rumah, mengakibatkan mereka tidak begitu mahir dalam Bahasa Inggeris terutamanya di kawasan pedalaman.
 
3. Maka, mengapa apabila mereka menggunakan Bible dalam 'bahasa' menjadi isu kepada Kerajaan Malaysia, sedangkan dasar pendidikan Malaysia yang bertanggungjawab menukar peribumi Sabah dan Sarawak untuk menggunakan Bahasa Malaysia berbanding Bahasa Inggeris yang telah kami lama pakai sebelum bergabung dengan Malaya?

4. Beberapa pertubuhan NGO terutamanya PERKASA, yang diketuai oleh Ibrahim Ali mempersoalkan mengapa Bible tidak ditulis dalam bahasa peribumi oleh penganut Kristian di Borneo. Sedarkah beliau bahawa di Sabah sahaja terdapat 52 etnik, dan di Sarawak terdapat 112 etnik yang berlainan bahasa dan dialek pertuturan. Ini belum termasuk sub-etnik yang lain lagi. Memang terdapat usaha mencetak bible dalam bahasa peribumi Borneo, tetapi usaha ini lambat disebabkan jumlah etnik yang terlalu banyak. Lagi pula, mereka ini memang pandai berbahasa Malaysia, maka itu sebabnya bible digunakan dalam bahasa Malaysia.

5. Saya menghormati sensitiviti agama dan kaum di Malaysia kerana saya juga mempunyai banyak kawan-kawan dari pelbagai agama dan kaum. Di Sabah dan Sarawak misalnya, agama bukanlah menjadi satu isu yang besar. Bible dalam versi 'Bahasa' sudah lama digunakan dan bukanlah satu isu yang besar di Borneo. Tidak pernah pun terjadi tragedi "13 Mei" di Borneo seperti di Semenanjung Malaysia. Tidak pernah terjadi kes bakar-membakar rumah ibadat di Borneo. Campur tangan Kerajaan di Borneo memburukkan kebebasan agama di Borneo seperti di Semenanjung Malaysia.

6. Suka saya menggunakan istilah bible versi 'bahasa' kerana bible ini dicetak menggunakan bahasa Indonesia dan diimport dari Indonesia. Maka, bible ini bukannya dicetak dalam Bahasa Malaysia. Memang Malaysia dan Indonesia mempunyai hubungan perkaitan bahasa kerana berasal dari rumpun yang sama. Tetapi DBP diwujudkan untuk memperkasakan Bahasa Malaysia kerana tidak mengiktiraf pengunaan Bahasa Indonesia di Malaysia.

7. Bagi saya, penggunaan bible dalam versi 'bahasa' tidaklah menyebabkan ancaman dan ketakutan kepada kawan-kawan beragama Muslim di Malaysia. Ini kerana dalam Islam sendiripun telah banyak prinsip-prinsip dan undang-undang yang menghalang untuk menukar agama daripada Islam kepada agama-agama lain. Manakala wujud banyak institusi Islam seperti JAKIM, JAWI, Mahkamah Syariah dan banyak lagi yang menguatkuasakan undang-undang Islam kepada orang Islam.

8. Maka saya berpendapat, tindakan untuk mengkodkan dan melabelkan bible "Perhatian:hanya untuk orang Kristian sahaja" adalah mengguris hati penganut agama Kristian di Malaysia khasnya di Borneo. Ini mengibaratkan Bible itu seperti mengkodkan dan melabelkan Sardin atau Maggi di pasaraya sahaja. Memangpun seluruh dunia mengetahui bible itu untuk agama Kristian, mengapa perlu dilabelkan "untuk orang kristian" di kitab suci orang Kristian?

9. Maaf saya bertanya, bagaimana sekiranya seorang individu bukan beragama Islam dan juga bukan beragama Kristian memiliki bible?Sudah pasti beliau boleh didakwa atas melanggar arahan KDN seperti yang terkandung dalam label bible oleh KDN. Maka seseorang itu boleh didakawa atas jenayah memiliki Bible.

10. Tidak keterlaluan kalau saya nyatakan tindakan ini juga menghina kepada perlembagaan negara yang membenarkan rakyat Malaysa untuk bebas menganuti agama. Kalau selama ini kita mempertahankan perlembagaan demi kedaulatan raja, agama, bangsa dan negara, mengapa kita meminggirkan prinsip "kebebasan beragama" yang memang terkandung dalam perlembagaan negara?Adakah hanya beberapa prinsip sahaja dalam perlembagaan perlu dipatuhi?Adakah hanya beberapa prinsip sahaja dalam perlembagaan negara yang relevan pada hari ini?

11. Maka, kita sebagai rakyat Malaysia perlu berfikir dengan matang, dan terbuka dalam hal ini. Tulisan ini bukannya berniat mengguris hati sesiapa. Sekadar pendapat daripada individu yang menyokong perlembagaan negara Malaysia.

No comments:

Post a Comment